Türk-İslam Devletlerinde Hükümdar Ünvanları ve Hakimiyet Sembolleri Nedir?
Türk-İslam Devletlerinde hükümdarın kullandığı pek çok ünvan vardı. Aynı zamanda Türk-İslam Devletlerinde hakimiyet sembolleri de oldukça fazla çeşitlilik gösterebiliyordu. Türk-İslam Devletleri’ndeki hükümdar ünvanları Türklerin eski inanç ve yaşam biçiminden kaynaklanan birtakım ünvanlar; hakimiyet sembolleri de yine aynı şekilde eski Türk Devletlerindeki inanç ve idari sistem ile oldukça fazla paralellik gösteriyordu. Türk-İslam Devletlerideki hükümdar ünvanları ve hakimiyet sembolleri nedir?
Hükümdar Ünvanları
— İlig (Devlete sahip çıkan kişi)
— Hakan
— Han
— Kara
— Arslan
— Yabgu
— Togan
— Kadır
— Uluğ
— Sultan
— Padişah
— Sultan-ı Azam
— Sultan-ı Şahane
— Şah
— Şahinşah
— Şahane
— Melik/Emir
— Bey
—Gazi
— Buğra
— Mağrip
— Maşrık
— Alem
Hakimiyet Sembolleri
Hutbe: Müslüman beldelerde cuma ve bayram namazları öncesinde cami hatibi tarafından hükümdarın adı, lakabı veya ünvanının söylenmesidir.
Tıraz: Dönemin Halife’sinden hükümdara gönderilen elbiselere denir.
Hilat: Yine Halife’lerden gelen “tıraz”, bayrak, mızıka, kılıç, at, külah, kemer, para ve eyer takımı gibi eşyalar bulunan hediyelere denir.
Ünvan: İktidarı sembolize eden isimdir.
Tuğra: Hükümdara özgü imzadır.
Para Bastırma: Hakimiyet sembollerinden en önemlisi para bastırmaktı. Parada genellikle isim, ünvan, saltanata geçiş yılı yazılırdı.
Çetr: İpek ya da kadifeden yapılmış olan saltanat şemsiyesinin adı.
Otağ/Saray: Devletin yönetim merkezidir.
Sancak: Âlem (bayrak) anlamlarına gelir.
Tuğ: At kuyruğundan yapılan kılların bir sopanın ucuna bağlanarak ortaya çıkan süsün adı.
Nevbet: Devletin ya da hükümdarın resmi bandosu.
Mühür: Devleti veya hükümdarı sembolize eder.
Yay: Devleti simge eder. Ok ise boyları temsil etmektedir.
Ferman: Hükümdarlık ünvanının en önemli unsurlarından biri olan ferman, yasama gücünü sembolize eder.
Menşur: Onay belgesidir.
Gaşiye: Hükümdarın atının eyer örtüsüdür.