Pop Müzik Nedir?

YouTube videolarının altında ”Affet Aleyna Baba”, ”Sabahları küfrettik, akşam gizli gizli dinledik” tarzı yorumlarla sıkça rastladığımız şu günlerde aynı zamanda bu akım altından gereksiz bir eleştiri yapılıyor. Örnek vermek gerekirse ”Neşet Ertaş’ın 10 milyon izlendiği ülkede Aleyna Tilki 100 milyon dinleniyor” gibi. Yenil nesil Türk müziği bambaşka bir yerde.

Aleyna Tilki’ye yöneltilen ”yaş” eleştirisi, ”kitle” eleştirisi bir noktada anlaşılabilir ama ”Pop” müziğin eleştirilmesi kabul edilemez. Müzik tarihimizde birbirinden anlamlı sanat ve halk müzikleri yapılmış, bu sanat ”anlam” üzerinden icra edilmiştir. Fakat daha sonra tüm dünyayı kasıp kavuran bir ”Pop Müzik” akımı ortaya çıkmış, yerleşik müzik tabularını tamamen yıkmasa da temelinden sarsmıştır.

X ve Y kuşağının anlamakta zorlandıklarını düşündüğüm nokta ”müzikte anlamın muhakkak olması gerekliliği” anlayışıdır. Hayır. Pop Müzik anlam üzerine değil ”ahenk” üzerine kurulu bir müzik türüdür. Yabancı Pop Müzikleri bunun en güzel örneklerini verir. Çevirelim hepsini Türkçeye, yüzde kaçı ”çok çok” anlamlı?

Pop Müzik, ahenge, kelimelerin birbirine uyumuna dayanan, belirli bir düzen ve tarzı olmayan, hareketli, enerjik ve trend bir müzik türüdür. Trend olmaları onların ”klasikleşen” Türk Halk Müzikleri gibi asırlar boyu akılda kalmasını zorlaştırır. Mesela o yüzden bir Pop müziğin geçerliliği çıktığı o yıl, iyiyse bir sonraki yıl, çok çok iyiyse 5-6 yıl akıllarda her cümlesi kalacak şekilde ezberlenir.

Kaldı ki Pop şarkılar ezberlenmek için değil ritim tutmak üzerine yapılan şarkılardır. Pop müziği anlamak için Popüler Kültüre bakmak gerekir. Popüler Kültür;

  • Çabuk Tüketilir
  • Trendlere, Moda Akımlarına Bağlıdır
  • İhtiyaçlara Göredir
  • Çok Esnek ve Değişkendir. 
  • Bugüne Ait Olandır. 
  • Popüler Kültürde Dünden İzler Yoktur. 
  • Her Zaman Ulaşılabilir. 

Pop Müzik özellikle ”anlam” temelli eleştirildiğinde yapılan tüm eleştiriler ”geçersiz” kalıyor. Henüz Pop Müzik kültürünün ülkemizde oturmadığı bir gerçek. Bunda jenerasyonlar arası farkın uçurumlar kadar derin olması. Genç kitle (Z kuşağının) bu konuda X ve Y jenerasyonları kadar eleştirel olmadıkları ortada. Z Kuşaktan olup Pop Müziği eleştiren kesim, 1970’lerde ülkemize giriş yapan Müslüm Gürses, Orhan Gencebay ve Ferdi Tayfur gibi isimlerle çok geniş hayran kitlesine ulaşan ”Fantezi-Arabesk” ve yine son zamanlarda zirveye oynayan ”Underground Rap” sevenleridir.

Tanımı oldukça ihtilaflı olan Pop müziğin tarihçesi ise yine kesin olarak bilinmemektedir. 1945’li yıllara dayandığı iddia edilen Pop Müziğin Rock, Hip-Hop, Country tarzı müzikleri de zaman zaman içine alan yapısı onu iyice karmaşık bir yapıya dönüştürmüştür. Öte yandan Pop Müziğin ”Popüler Müziğin” kısaltması olduğunu unutmamakta fayda var.

Pop Müziğin Türkiye’de yerleşmesi 1980’li yılların sonlarında başlar ve bu aşamadan sonra Pop Müzik başka müzik dallarının da önünü açar. Örneğin Pop-Arabesk, Trip-Hop, Rock, Vocal Jazz, Ambient, Electronica, Dance, Alternative, Experimental Müzik gibi çeşitli alt dallar da Pop Müziğin yerleşmesiyle hayat bulmuşlardır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

%d blogcu bunu beğendi: