Güç İstenci Nedir? Nietzsche ve Güç İstenci

Köle efendisine hizmet eder ancak kölenin efendisine hizmet etmekteki en büyük motivasyon kaynağı bir gün efendisi gibi olabilmektir. Bu söz, Nietzsche’nin “güç istenci” kavramına verdiği önemli bir örnektir. Nietzche, “Böyle Buyurdu Zerdüşt” adlı kitabında güç istencini şöyle açıklamıştır:

“Nerede canlı gördümse ben, orada kudret idaresi gördüm; uşağın iradesinde bile efendi olma iradesi gördüm. Daha güçlüye kendi iradesi kandırır zayıfı hizmet etmeye, daha zayıflara efendilik etmek istediğinden bu irade: tek hazdır bu onun vazgeçmek istemeyeceği. Ve küçük nasıl baş eğerse büyüğe, en küçüğün tepesinde keyif sürebilip hükmedebilsin diye, en küçük de öyle baş eğer ve tehlikeye hayatını kudret uğruna.”

Nietzche, “Böyle Buyurdu Zerdüşt” adlı kitabında “üst insan”, bengidöngü” gibi kavramları işlemiş ve insan doğasının neye eğilimli olduğunu, yaşama tutunmasının temel motivasyon kaynağının neler olduğunu açıklamıştır.

Felsefenin amacı, Nietzche’nin de değindiği gibi güce sahip olmaktır. Güç, insanları hayatta tutan, onları yaşama bağlayan en önemi unsurdur. Köle-efendi örneğinde görüldüğü gibi insanlar, her ne konumda olurlarsa olsunlar hayatlarının her evresinde gücün peşinden koşarlar.

Nietzsche, üst insan olabilmenin temel koşulunu güce ulaşmak olarak belirlemiştir. Nietzche;

“İnsana göre maymun nedir? Gülünecek bir şey ya da acı bir utanç. İnsan da tıpkı böyle olacaktır üst insana göre; gülünecek bir şey ya da acı bir utanç.”

İnsan ve maymun arasında güç olarak bir fark vardır. Bu sadece insan ve maymun arasında değil; insan ve diğer canlılar arasında var olan acı bir gerçektir. İnsan, diğer canlılara göre zeki bir canlıdır. Fakat Nietzche’nin üzerinde ısrarla durduğu “üst insan” prototipi, sıradan insanlardan çok daha gelişmiş bir varlıktır. Çünkü üst insan, güç istenci ile dolmuş, yaşama amacının farkına varmış ve bunu kendi lehine kullanmayı başarmış bir canlıdır.

Güç istenci, tam olarak budur; insan kendi yaşam alanını korumak ve yaşamını devam ettirmek için güce ihtiyaç duyar. Güç isteği, insanı bir üste ve hep daha fazlasını olmaya zorlar. Güç istenci denilen olgu ise insanı yaşam karşısında diri tutar.

Bu bağlamda çevresine uyum sağlayan değil, çevresini tahakküm altına alan bir insan, yaşamını devam ettirebilir. En uyumlu olanın yaşamına devam etmesi, “Survivor of the Fittest” teorisinin özüne karşı çıkan bu yaklaşım, insanın çevresini değiştirmesi gerektiğine inanır.

Metaforlarla açıkladığı ve çoğu zaman anlaşılmaz bir dilin hakim olduğu “Böyle Buyurdu Zerdüşt” isimli kitabında Nietzsche, özetle bunların üzerinde durmuştur.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir