İslamda Nişanlılık Dönemi

İslam’da evliliğin geçerli olması ya da  kimler ile evlenilmesi konusunda geçtiğimiz günlerde kaleme aldığımız yazılarımız vardı. 

Bugün ise günümüz kültüründe de yer alan evliliğin ön şartı olarak da kabul edilen bir evreden bahsetmek istiyorum. Bu evli çiftlerin evlenmeden önce,  ki bu durum aile ve kişilere göre değişmektedir. Bazıları nişanlılık döneminde hiç girmemekte ve direk nikah yapıp evlenmektedirler. Fakat bir çoğu da bu dönemi fazla abartarak düğün niyetine bir sürü kutlamalar yapmaktadırlar. 

Biz yine kişilere bağlı olan ve bir gelenek haline gelmiş bu evreyi İslam’ın bakış açısına göre değerlendireceğiz. 

İslam’da Nişanlanmanın Şartları ile İlgili Hükümler 

1) Nişanlanacak kişiler arasında evlenme engelinin hiçbir şekilde bulunmaması gerekmektedir. Bu engeller; 

  • Kan bağının bulunmaması(usulü ve füruhu)
  • Yaş konusunda uygunluk( Ebru Hanife’ye göre kızlarda 17, erkeklerde 18)
  • Süt emme sebebiyle haramlık
  • Dini Faktörler (kasının ehli kitap bir erkekle evlenmesi) 
  • Erkeğin 5. kadınları evlenmesi
  • 3 kere boşadığı karısı ile evlenme

gibi şartlar evlenme engeli teşkil etmekte.

2) Hz. Peygamberin “Kişi, kendisi izin vermedikçe kardeşinin evlenme teklifi üzerine evlenme teklifinde bulunmasın” sözünden hareketle. Nişanlanmış bir kıza evlenme teklifinin yapılması yasaklanmıştır. Alimlerin çoğu bunu haram ya da tahrimen mekruh olarak söylemektedir. 

Nişanlılık Dönemi ile İlgili Hükümler

  1. Nişanlanma, taraflara evliliğin verdiği halk ve özgürlük yetkilerini vermez. Bu yüzden insanlar yani taraflar arasındaki mahremiyet ilişkileri önceden oldukları gibi devam eder. İnsanların, bu şekilde görüşmelerinde bir sakınca olmamakla birlikte bu görüşmelerin de mahremiyet sınırlarını uymaları gerekmektedir.
  2. Nişanlanma evlilik değildir. Esas itibariyle bir evlilik vaadinden ibaret gelmektedir Bu yüzden ki nişanlılar her zaman nişanını bozma hakkına sahiptir. Taraflar birbirini kesinlikle evliliğe zorlayamazlar

Nişanın Bozulması ile İlgili Hükümler 

Herhangi bir sebepten ötürü nişanın bozulması demek mehir olarak verilen şeylerin ve hediyelerin ve nişanın bozulmasıyla tarafların gördüğü maddi ve manevi zararlar hukuki açıdan incelenmesi demektir. Bunlar hukuki açıdan önem arz eden konulardır;

  1. Nişanlanmadan  mehir belirlenmiş ve kıza verilmişse veya mehir sayılmak üzere takı gibi şeyler verilmişse bunlar mevcut olduğu taktirde aynen iade edilir, değilse bedeli ödenir.  Çünkü mehir evliliğe ait hükümlerdir, evlilik ise olmamıştır. 
  2. Nişanlılık dönemde tarafların birbirine verdiği hediyeler de hediye hükümleri geçerlidir. Hanefilere göre verdikleri hediyeleri istemesi halinde hediye mevcut ise aynasıyla iade edilir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir